احساس کوفتگی در سراسر بدن و راه حل آن

چه هنگام به پزشک خود مراجعه کنید:

هنگامی که درد بیش از ۵ روز ادامه یابد و یا وخیم تر شود.

آنچه علایم به شما می گویند:

  • در فصل بهار شما به آغوش بستر خود فرو میروید به امید خواب طولانی که قوای از دست رفته را به شما بازگرداند تا فردا در نور صبحگاهی از پاکیزگی حاصل از سعی و تلاش خود لذت ببرید. اما هنگام صبح که از خواب بر میخیزید، در تمام بدن خود احساس کوفتگی می کنید.

  • فعالیت زیاد یکی از شایع ترین دلایل بدن درد می باشد. به گفته پزشکان در حالاتی که فعالیت زیادی انجام نپذیرفته است عفونت های ویروسی، آرتریت  و دیگر بیماریها می توانند عامل بدن درد باشند.

  • هرگاه فعالیت های توان فرسایی انجام دهید که به آنها عادت ندارید مانند خانه تکانی بهاری، تمرینات سخت و غیر معمول، روز بعد در خود احساس ناراحتی و درد خواهید داشت. البته به گفته ی دکتر کلایتون کرستینگ، متخصص پزشکی خانواده در نیویورک واشنگتن، نباید از اینکه درد ۲ یا ۳ روز بعد پدیدار گردد شگفت زده شوید. ممکن است مدتی زمان لازم باشد تا درد عضلانی بروز کند.

به اعتقاد دکتر آن سیمونز، استادیار پزشکی خانواده و اجتماعی دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو و یکی از مولفین کتاب (پیش از آنکه به پزشک مراجعه کنید) این موضوع به ویژه در طی حوادثی که به تمامی بدن ضربه وارد می آورد صدق می کند.ممکن است درد چند روز پیش از آنکه سیر بهبودی در پیش بگیرد، به گونه ایی پیش رونده رو به وخامت گذارد.

  • جدا از فعالیت بیش از حد و یا آسیب های جسمی، عفونت های ویروسی(از یک سرماخوردگی یا آنفولانزا گرفته تا ذات الریه)نیز می توانند آنچنان حسی را در شما به وجود آورند که گویی روز پیش به تنهایی خانه ایی ساخته ایید.تهاجم ویروس به بدن شما موجب بروز التهابی میگردد که در پی فعالیت سیستم ایمنی بدن بر علیه این تهاجم به وجود می آید، این التهاب خود  باعث بروز دردهای ماهیچه ای می شود.

  • گزیدگی کنه های حامل بیماری لایم موجب بروز درد در تمامی بدن می شود.

  • بیماریهایی که مفاصل را درگیر می کنند نیز می توانند به واسطه انتقال درد از مفاصل به عضلات موجب بدن درد گردند.طبق نظر بعضی از پزشکان، بیماریهای بافت همبند و یا بیماریهای خود ایمنی نظیر روماتیسم مفصلی (و در موارد نادری) لوپوس ، ممکن است موجب بروز درد شوند.این درد ها ممکن است با هر شدتی بروز کنند؛ هم نین امکان دارد دردهای خفیف تر با دردهای ناشی از دیگر عوامل اشتباه شوند.

تسکین علائم:

دردهای ناشی از فعالیت های شدید یا بیشتر عفونت ها با گذشت زمان بهبود می یابند.دردهایی که پایایی بیشتری دارند نیازمند درمان تخصصی تری هستند.آنچه در اینجا مدنظر می باشد این است که چگونه احساس بهتری بدست آورید.

حمام بگیرید. به گفته دکتر کرستینگ روزی ۳ بار حمام گرم به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه موجب برطرف شدن درد میگردد. دوش آب گرم، سونا و جکوزی موجب می شود که احساس بهتری به شما دست دهد.گرمای خشک حاصل از پتوی برقی و یا گرمکن های شیمیایی که در داروخانه ها در دسترس می باشند  نیز می توانند به بهبود کمک کنند.

استراحت کنید. اگر کوفتگی ناشی از یک حادثه یا عفونت ویروسی باشد، با چند روز استراحت، تا هنگامی که توان لازم برای از سر گیری فعالیت های روزمره خود را داشته باشید برطرف خواهد  شد.

مصرف دارو. آسپیرین و یا دیگر داروهای ضد التهاب که فروش بدون نسخه آنها در داروخانه ها مجاز است، مانند ایبوپروفن، می توانند به صورت موقت موجب بهبود درد شوند.البته این داروها تنها در مواردی موثرند که منبع اصلی درد، التهاب باشد.در مورد دردهای شدیدتر، پزشک شما می تواند داروهای قوی تری تجویز نماید.

تحرک داشته باشید. در هنگام بروز دردهای ناشی از فعالیت های زیاد و یا آرتریت، نرمش های سبک و کششی می توانند موجب ایجاد حسی بهتر در شما شوند. ورزش هایی نظیر شنا و یا نرمش های سبک که بدون ایجاد کشش بیش از حد مفاصل، موجب تحرک کامل عضلات و مفاصل می شوند را انتخاب کنید.

ارسال دیدگاه