ملين هاي طبيعي کدامند؟

براساس برخي از منابع کتب طب سنتي و تحقيقات طب مدرن، حفظ سلامت سيستم گوارشي ضامن سلامت کل بدن تست، بنابراين توصيه مي شود با يک رژيم غذايي مناسب به سلامت دستگاه گوارش خود و بهبود عملکرد آن کمک کنيد. مليت هاي طبيعي با پاکسازي معده و روده هاي شما از مواد زائد و سموم، در اين مورد بسيار موثر هستند. با برخي از اين ملين هاي طبيعي آشنا شويد :
غلات کامل
غلات کامل مانند برنج قهوه اي، بلغور جو دوسر و جو سرشار از فيبر خوراکي و کربوهيدرات ها هستند. کربوهيدرات ها سوختي مفيد و موثر براي بدن و عملکرد سيستم هاي داخلي محسوب مي شوند و انرژي مورد نياز عضلات، مغز و سيستم اعصاب بدن را فراهم مي آورند. بدن کربوهيدرات هاي قابل هضم را به گلوکز تبديل مي کند که سوخت سلول هاي بدن محسوب شده و روده ها را به حرکت در مي آورد. اين اتفاق به دفع آسان و حرکت روده ها کمک کرده و از بروز هموروئيد پيشگيري مي کند.
ماست
پروبيوتيک ها، ميکروارگانيسم کوچکي هستند که فيبر را مي شکنند و روند گوارش غذا را آسان مي کنند. ماست و کفير حاوي پروبيوتيک فراواني هستند که به حفظ تعادل باکتري هاي روده و سلامت بدن کمک مي کنند. براي بهبود گوارش خود قبل يا بعد از هر وعده ي غذايي (با توجه به مزاج غذا) ماست بخوريد.
بذر کتان
اگر روي ماست يا بلغور جودوسر، بذر کتان بريزيد يک ملين طبيعي بسيار موثر خواهيد داشت. اين دانه ها فيبر فراوان و مقداري زيادي اسيد چرب امگا۳ دارند که به دفع طبيعي کمک مي کنند و التهاب را از بين مي برند. اگر مشکلاتي مانند هموروئيد داشته باشيد، اين خاصيت بذر کتان مي تواند به درمان شما کمک کند.
سيب و گلابي
اين ميوه ي پاييزي سرشار از پکتين است، يک نوع فيبر که روده را تحريک و کمک مي کند جريان دفع در مسير گوارشي آسان شود.
سبزيجات برگ تيره
سبزيجاتي مانند کلم، برگ چغندر و اسفناج که برگ سبز دارند سرشار از منيزيم هستند، ماده ي معدني که به خروج آسان مواد زائد از بدن کمک و حرکت آن ها را در روده ها آسان مي کند، بنابراين براي پيشگيري از يبوست که “ام الامراض” است هرروز سبزيجات برگ تيره مصرف کنيد.
کشمش
در طب سنتي، کشمش به عنوان يک ملين طبيعي تجويز مي شد. اين ميوه ي خشک شده داراي منيزيم و فيبر فراوان است که روده ها را نرم مي کند و قند نيز ندارد. شما مي توانيد روزانه از کشمش به عنوان يک ميان وعده ي مناسب استفاده کنيد.
کدو حلوايي
کدو حلوايي قند و کربوهيدرات پاييني دارد و سرشار از فيبر است که در رفع يبوست نقش موثري دارد. کدو حلوايي همچنين حاوي پتاسيم است، ماده ي معدني که مانند يک الکتروليت عمل مي کند تا مسير گوارشي را متعادل نگه دارد.
مرکبات
هر ميوه اي که خيلي آبدار باشد به بهبود کارکرد سيستم گوارشي کمک مي کند. ميوه هاي آبدار مانند پرتقال، گريپ فروت، ليمو شيرين يا ليمو ترش آب زيادي دارند که به دفع آسان و کاهش ورم روده ها کمک مي کنند و تحريک کننده ي روده ها هستند.

ارسال دیدگاه