۸ نکته کاربردی برای کنترل عصبانیت

لازم و ضروری است که برای کنترل عصبانیت و خشم خود از قبل تمریناتی داشته باشیم و یا سعی کنیم بیشتر به آن فکر کنیم تا به وقت عصبانی بودن  بتوانیم بهترین کار را انجام دهیم تا بهترین نتیجه از آن بدست بیاید. باور کنید بعد از فروکش کردن خشمتان خواهید دید که چقدر آرامتر هستید و چقدر از عکس العمل خودتان خشنود و راضی می شوید.

نکات زیر، مسائل مهمی می باشند که به شما در کنترل عصبانیت کمک می کنند. این نکات را بخاطر سپرده و به کار ببندید.
نکته اول
این سوال را از خود بپرسید: ” آیا این موضوع ۱۰ سال دیگر هم برایم مهم است؟” به این وسیله می توانید مسئله را از دیدگاهی آرامتر بنگرید.
نکته دوم
از خود بپرسید: ” بدترین نتیجه مورد عصبانیت من چیست؟” اگر کسی در پای صندوق فروشگاه از شما سبقت گرفت، سپری کردن سه دقیقه بیشتر، مسئله ای آنچان مهم نمی باشد.
نکته سوم
تصور کنید خود شما نیز همان کار (کاری که موجب عصبانیتتان شده است) را انجام می دهید. با خود رو راست باشید. قبول کنید که گاهی اوقات شما نیز جلوی یک راننده در می آیید….. بعضی مواقع این مسئله تصادفی است. آیا نسبت به خود نیز عصبانی می شوید؟
نکته چهارم
از خود بپرسید: ” آیا طرف مقابل این کار را به طور عمدی نسبت به من انجام داده است؟” در بسیاری از مواقع متوجه خواهید شد که این مسئله فقط در اثر بی دقتی و تعجیل رخ داده و کسی نمی خواسته شما را ناراحت کرده و بیازارد.
نکته پنجم
سعی کنید قبل از گفتن هر کلامی تا عدد ده بشمارید. انجام این کار رابطه مستقیمی با عصبانیت ندارد ولی میتواند صدمات ناشی از عصبانیت را به حداقل برساند.
نکته ششم
شمارش تا ۱۰ را با روش های جدید و بهتر انجام دهید مثلا این کار را با یک تنفس عمیق بین هر شماره عملی سازید. تنفس عمیق-از دیافراگم- به افراد کمک می کند تا احساس راحتی کنند.
نکته هفتم
می توانید سرعت شمارش اعداد را کند تر سازید. مثل شمارش شیوه قدیمی، یک کشتی بخار، دو کشتی بخار و…. شاید شمارش کشتی بخار زیاد خوشایند نباشد، به جای آن می توانید بشمارید: یک شکلات، دو شکلات و …. و یا هر چیز دیگری که برای شما خوشایند و خنده دار باشد.
نکته هشتم
تجربه ای آرامش بخش را تجسم نمائید. چشمانتان را ببندید و در ذهن خود سفر کنید. این کار را در مکان های امید بخش و به دور از استرس انجام دهید.

ارسال دیدگاه